Riikka Pulkkisen Totta-romaanin innostamana ostin hänen
tämänsyksyisen uutuuskirjansa. Kävi samoin kuin Rajan kanssa: pettymys. Kirjan
kansilehdellä kerrotaan, että villi romaani käsittelee muukalaisuutta,
uhraamista ja uskonnollisuutta yhtä aikaa älyllä ja kaikin aistein.
Seurakuntapastorina työskentelevä, identiteettikriisiä elävä
nuori nainen yrittää ratkoa ongelmiaan jättämällä elämänsä ja matkustamalla New
Yorkiin. Siellä hän tutustuu naiseen, joka vihkii hänet tanssin maailmaan.
Naisella on kuitenkin oma vaiettu ja kielletty entisyytensä, jota hän ei halua
kohdata eikä avata. Seurakuntapastori, jota aviomies nöyrästi odottaa kotona
Suomessa, tutustuu myös persoonattomaan seksuaalisuuteensa aloittamalla epätoivoisen
suhteen tuntemattoman tiskaajapojan kanssa.
Minulle tässä kirjassa, kuten Rajassakin, vaikeasti
nieltävää on asetelmien keinotekoisuus. Eikö kirjailija luota kykyihinsä
kirjoittaa kiinnostavasti oikeasta elämästä? Ehkä on kiehtovaa kuvitella
kaikenlaista äärimmäistä: pyrkiä ratkaisemaan ongelmia siirtämällä henkilöt
vieraaseen ympäristöön keskelle uusia, omien ongelmiensa kanssa painiskelevia
ihmisiä. Rikkinäinen astia ei kuitenkaan ehjäksi muutu sillä että se siirretään
toiseen kaappiin.
Identiteettikriisin kuvauksena kirja on sukua Virpi
Hämeen-Anttilan uutuudelle Tapetinvärinen.
Kiitos esittelystä Ina. Olin aikeissa ostaa tämän kirjan mutta taidankin jättää ostamatta. Hämeen-Anttilan kyllä jo ostin kun tuli tuplatarjouksena kirjakerholta.
VastaaPoistaVieras ei tunnu minun kirjaltani näköjään.
anja, Minäkin pidin enemmän Hämeen-Anttilan kirjasta. Mutta mielipiteet ovat aina henkilökohtaisia ja toivon että en omalla kritiikilläni karkoita minkään kirjan mahdollisia ihailijoita.
Poista