Helsingin juhlaviikon ajaksi on Mantan ympärille rakennettu hotelli. No, pitihän sitä lähteä katsomaan oikein paikan päälle
klikkaa kuva isommaksi
Muitakin kiinnostuneita näyttää riittävän
klikkaa kuva isommaksi
Vieraat saavat tosiaan nukkua Mantan jalkojen juuressa
klikkaa kuva isommaksi
klikka kuva isommaksi
Huone näyttää muuten aivan tavalliselta hotellihuoneelta, tilava ja valoisa se on. En tullut tarkistaneeksi miten hygieniafasiliteetit on järjestetty, mutta tuskin vieraiden omaa pottaa ja kosteuspyyhkeitä tarvitsee mukanaan tuoda.
klikkaa kuva isommaksi
Näköala on mitä mainioin
klikkaa kuva isommaksi
Ja itse veistos, Ville Vallgrenin Havis Amanda on juuri niin sensuelli, että voi helposti ymmärtää kohun ja tyrmistyksen, jonka se syntyaikanaan vuonna 1906 on helsinkiläisissä frouvaspiireissä nostattanut.
Valmistuttuaan teos herätti ristiriitaisia tunteita ja sysäsi alkuun
yhden maamme ensimmäisistä laajamittaisista kulttuurikiistoista. Liian
ranskalaisena ja keimailevana pidetyssä leveälanteisessa naishahmossa ei
nähty tippaakaan Suomi-neidon ylevästä ja luonnollisesta kauneudesta.
Monissa lehtikirjoituksissa vaadittiin jopa patsaan poistamista
julkiselta paikalta.[3] Patsasta koskeva keskustelu alkoi jo kinasteluna sijoituspaikasta, kunnes Albert Edelfeltin päättäväinen esiintyminen johti Kauppatorin valitsemiseen.[4] Varsinainen mielipiteenvaihto käynnistyi paljastamisen jälkeen syyskuussa 1908. Lokakuussa Helsingin Suomalainen Seura ja Naisasialiitto Unioni ilmaisivat paheksuntansa Helsingin kaupungin
viranomaisille, jotka olivat veistoksen tilanneet. Nähtiin, että ylevän
ja puhtaan alastomuuden sijaan Vallgrenin "naikkonen" yllytti
toriyleisöä siveettömiin ajatuksiin naista kohtaan "pienistä
poikapahasista ja rantajätkistä totiseen maalaiskansaan". Tuoreet
naiskansanedustajat näkivät Havis Amandan hyökkäykseksi ajamaansa siveyslainsäädäntöä ja prostituution rajoittamista vastaan.[12] Naisasialiike vaati Lucina Hagmanin johdolla sellaisen teoksen poistamista, joka heidän mielestään kuvasi rietasta katunaista.[1]
Alastomuus julkisella paikalla, vaikka taideteoksena kauhistutti.
Lucina Hagman paheksui patsasta ”koristuslaitoksena ja säädyttömänä kokottina”.[10]
Olen koirien, kirjojen ja kameran ystävä, olen eläkkeellä ja asustan Espoossa.
Kuvani ovat omiani; ethän lainaa niitä luvatta. Jos haluat käyttää kuviani, ota yhteyttä, niin sovimme asiasta erikseen.
Klikkaamalla kuvat saa suuremmiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Jokainen ilahduttaa.