skip to main |
skip to sidebar
Mantan hotelli
Helsingin juhlaviikon ajaksi on Mantan ympärille rakennettu hotelli. No, pitihän sitä lähteä katsomaan oikein paikan päälle
|
klikkaa kuva isommaksi |
|
Muitakin kiinnostuneita näyttää riittävän
|
klikkaa kuva isommaksi |
Vieraat saavat tosiaan nukkua Mantan jalkojen juuressa
|
klikkaa kuva isommaksi |
|
klikka kuva isommaksi |
Huone näyttää muuten aivan tavalliselta hotellihuoneelta, tilava ja valoisa se on. En tullut tarkistaneeksi miten hygieniafasiliteetit on järjestetty, mutta tuskin vieraiden omaa pottaa ja kosteuspyyhkeitä tarvitsee mukanaan tuoda.
|
klikkaa kuva isommaksi |
Näköala on mitä mainioin
|
klikkaa kuva isommaksi |
Ja itse veistos, Ville Vallgrenin Havis Amanda on juuri niin sensuelli, että voi helposti ymmärtää kohun ja tyrmistyksen, jonka se syntyaikanaan vuonna 1906 on helsinkiläisissä frouvaspiireissä nostattanut.
|
klikkaa kuva isommaksi |
|
Wikipedia kertoo asiasta mm. näin:
Valmistuttuaan teos herätti ristiriitaisia tunteita ja sysäsi alkuun
yhden maamme ensimmäisistä laajamittaisista kulttuurikiistoista. Liian
ranskalaisena ja keimailevana pidetyssä leveälanteisessa naishahmossa ei
nähty tippaakaan Suomi-neidon ylevästä ja luonnollisesta kauneudesta.
Monissa lehtikirjoituksissa vaadittiin jopa patsaan poistamista
julkiselta paikalta.[3] Patsasta koskeva keskustelu alkoi jo kinasteluna sijoituspaikasta, kunnes Albert Edelfeltin päättäväinen esiintyminen johti Kauppatorin valitsemiseen.[4]
Varsinainen mielipiteenvaihto käynnistyi paljastamisen jälkeen syyskuussa 1908. Lokakuussa Helsingin Suomalainen Seura ja Naisasialiitto Unioni ilmaisivat paheksuntansa Helsingin kaupungin
viranomaisille, jotka olivat veistoksen tilanneet. Nähtiin, että ylevän
ja puhtaan alastomuuden sijaan Vallgrenin "naikkonen" yllytti
toriyleisöä siveettömiin ajatuksiin naista kohtaan "pienistä
poikapahasista ja rantajätkistä totiseen maalaiskansaan". Tuoreet
naiskansanedustajat näkivät Havis Amandan hyökkäykseksi ajamaansa siveyslainsäädäntöä ja prostituution rajoittamista vastaan.[12] Naisasialiike vaati Lucina Hagmanin johdolla sellaisen teoksen poistamista, joka heidän mielestään kuvasi rietasta katunaista.[1]
Alastomuus julkisella paikalla, vaikka taideteoksena kauhistutti.
Lucina Hagman paheksui patsasta ”koristuslaitoksena ja säädyttömänä kokottina”.[10]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi! Jokainen ilahduttaa.